akram's FotoPage

By: akram Nabil

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  [4]  >  >>]    [Archive]
Saturday, 23-Jul-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
Menikmati keindahan flora dan fauna di Jeram Tengkek

Jeram Tengkek-chalet
Jeram Tengkek- pintu
Jeram Tengkek- batu
View all 14 photos...
Jeram Tengkek ialah kawasan rekreasi air terjun dalam Daerah Kuala Pilah. Mengikut cerita nenek moyang kami, kawasan ini adalah perkampungan Bunian. Ada jalinan komunikasi tradisi antara masyarakat kampung nyata ( Kg Tengkek) dengan orang Bunian ini. Mereka saling berhubungan ketika orang kampung ingin membuat kenduri kendara. Apabila mereka ingin meminjam pinggan mangkok dari orang bunian, maka adalah pawang yang membakar kemenyan untuk berinteraksi dengan orang halus itu. Kemudian, anak pinak mereka akan menjemput alatan tersebut di jeram. Nak jadikan cerita, orang kampung dah mungkir janji iaitu pinggan mangkok yang terpecah tak dikembalikan atau mereka diganti yang lain. Orang bunian ni pegang pada janji dan orang melayu pulak terkenal selalu mungkir janji, maklumlah janji melayu. Sebab dah banyak buat kelentong maka mereka pun merajuklah.

Cerita ni mungkin macam dongeng tapi emak aku ( masih hidup) ingat lagi dia orang pergi ambil benda alah tu kat jeram ( tahun 1930an). Ipar aku yang pernah tinggal kat Terachi pun pernah cerita kisah pinjam pinggan mangkok dari Bunian Ulu Bendul. Ulu Bendul itu kawasan rekreasi tepi jalan besar ke Seremban. Mungkin ada masyarakat melayu kawasan lain juga pernah mengalami kisah pelik ini. Dulu-dulu masa aku kecik ( tahun 60an) kita orang bebudak sekolah akan berduyun-duyun ke jeram masa mandi safar ( khurafat ). Adalah saudara aku yang disesatkan orang halus masa tu, hebohlah sekampung mencari budak tu. Kat jeram tu ada telapak kaki atas batu dan ada batu besar atas tungku- atas kawasan air terjun. Orang kata kat situlah keras sikit. Aku pernah sekali panjat batu kat air terjun tiba-tiba jatuh, nasib baik ada bapak saudaraku kat bawah- dia sambar dan peluk aku. Habis dada aku calar balar.

Sekarang ini, kawasan ini dah dimajukan. Ada surau, chalet dan tandas awam. Tapi malangnya tandas selalu dikunci sebab ramai sangat penyanggak hidup merosakkan harta benda awam. Air sungai pun dah tak bersih sebab ada pembalakan di kawasan hulu ( kerja orang politik-UMNO). Lebih menyakitkan hati bila ada bebudak nakal suku orang asli melilau kat situ dan mengganggu anak-bini orang bersantai. Betul mereka tak kacau tapi perangai mereka cukup menyakitkan hati. Silap haribulan melayang beluti atas kepala dia orang. Kita harap sangat pihak berwajib memantau perkara ini dan memastikan kawasan ini benar-benar menarik untuk dikunjungi. Walau bagaimanapun, keindahan jeram Tengkek ini memang meninggalkan nastolgia bagi pengunjung.


Friday, 22-Jul-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
Sepetang di Kg Jeram Tengkek

acuan gula enau
Pokok enau
Menjerang gula enau
View all 7 photos...
Perusahaan tradisional membuat gula enau di Kampung jeram, Tengkek Kuala Pilah. Bukan senang nak menyiapkan seketul gula enau oleh Tuan Haji Mahmud Fasih dan isterinya Yam Taat ni. Pokok enau yang sudah matang dan berbuah akan dicantas, tandan yang dicantas itu akan mengeluarkan nira ( air yang sungguh enak) dan dijadikan minuman masa berbuka puasa dan kalau minum banyak boleh mabuk jugak. Baldi kecil akan disangkut di tandan tersebut. Tandan diketuk-ketuk seolah-olah memaksa dia mengeluarkan air sucinya. Ada beberapa petua yang diamalkan oleh pembuat gula enau ini bagi memastikan nira diperolehi.

Pokok enau selalunya tinggi dan bersigai. Jesteru itu mereka perlu buat tangga sigai bagi memanjatnya. Dulu masa kecik-kecik, aku perhatikan ada seorang atuk kami panggil Atuk Kodo ( Rauf), bila dah ketuk-ketuk tandan enau tu lalu dia macam ludah sikit kat baldi. Yang pastinya kami tak kisah sebab niranya memang syok diminum. Di sebelah pantai timur, orang panggil nira itu TUAK yang diambil dari kelapa atau pohon nipah. Rasanya lebih kurang sama dan kalau kita ke Marang, singgahlah minum tuak ( tak mabuk punya) dan pekena sekali dengan keropok leko.

Di Negeri Sembilan. gula enau cukup terkenal untuk dijadikan inti atau ramuan buat kuih-muih. Rasanya manis dan harum berbanding gula kabung dari Melaka. Sesiapa yang belum test kuih berintikan gula enau cubalah dan dapatkan di mana-mana pasar tani di Negeri Sembilan khususnya di Kuala Pilah. Harganya satu bungkus( 6keping) tak mahal - < RM10.00 mungkin sekarang dah naik sebab minyak petrol dan lain-lain dah naik. Pengusaha tentu menanggung kos minyak motor untuk pergi balik ke pokok enau dan cari kayu api untuk kayu pembakar di sabak. Satu aku nak kongsi tauladan baik ialah jerih perih membuat kerja murni menggunakan tulang empat kerat ni tentulah bersih-halal, hendaknya begitulah. Haji Mahmud tu pergi mekah guna hasil jualan gula enau dan kerja-kerja lain seperti mengambil buah kelapo dengan beruknya.

Kok ada sesiapa nak melihat proses membuat gula itu, boleh hubungi Haji Mahmud di Kg Jeram, Tengkek- melalui Pekan Batu Kikir. Rumahnya taklah jauh sgt dari jeram Tengkek tu. Tapi awas jangan gopoh-gopoh masuk ke laman rumah kerana silap haribulan disergah beruknya. Beruknya sesekali dapat upah gula-gula 'Hacks' dan oren selepas panjat kelapa. Kalau naik motor Honda tuannya, dia duduk dalam raga menyingai sesiapa yang dirasakan seiras dengannya. Pelik tapi benar !!


[<<  <  1  2  3  [4]  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net